Olen kärsinyt iskiaksesta ainakin 45 vuotta. Käytin alussa särkylääkkeitä, mutta iskiaskipuja tuli todella usein ja ne olivat hirveän kivuliaita. En halunnut syödä niin paljon särkylääkkeitä, koska niitä syödessä tuli kipeäksi selän lisäksi myös vatsa. Isällänikin oli iskias ja hän hoiti sitä liikkumalla vaikka väkisin. Olen itsekin hoitanut selkäkipuani liikkumalla. Kipujaksoina myös seison enemmän kuin istun. Fysioterapeutilta sain hyviä ohjeita, kuinka alaselän painetta lievitetään sängyssä tyynyjen avulla.

 

Kaikkein paras keino iskiaksen hallintaan on kuitenkin ollut Alexander-tekniikka. Aina, kun minulle tulee tunne, että nyt iskiaskipu taas alkaa, rupean muistelemaan, mitä yksityistunnilla on tehty. Teen Alexander-tekniikan harjoituksia ja alkava iskias menee pois.

 

Toinen ongelma minulla on ollut jännittyminen ja jäykistyminen, jotka saattavat iskeä kesken päivän. Silloin rupean ihan missä tahansa, vaikka kassajonossa miettimään, mitä tehdään tunnilla. Työskentelen itseni rennommaksi ja osaan päästää kireydestä irti.

 

Alexander-tekniikan työkalut ovat todella yksinkertaisia. Jos olen jossakin liikkeellä, ajattelen, miten keho toimii maan vetovoiman kanssa yhdessä ja antaudun maapallon vetovoimalle. Sen jälkeen ajattelen nilkat pitkäksi, polvet, reidet. Käyn pikku hiljaa kroppani läpi. Jos olen kotona, menen lattialle selinmakuulle aktiiviseen lepoasentoon ja ajattelen kehonkäytön työkaluja siinä.

 

Toivoisin, että jokainen ihminen menisi edes kerran tai pari kokeilemaan tätä tekniikkaa, koska se antaa ihmiselle niin paljon. Tulee kiinnitettyä enemmän huomiota itseensä ja lihaksiinsa. Tämä on täysin erilaista kuin joku lihasharjoittelu. Ajatustyökaluja voi käyttää missä vain heti kun havaitsee iskiaksen tai muiden ongelmien oireiden alkavan. Toisin kuin vaikka fysioterapian ohjeilla ei tarvitse mennä makuulle ja asetella tyynyjä tai mitään. Voit soveltaa missä ja milloin vain.